نگاهی به وضعیت نابسامان مدارس جزیره جهانی قشم

منتشر شده در 17 مهر 1403 ساعت 20:47

مدرسه و محیط آموزشی یک محرک بسیار موثر در آموزش، تعلیم و تربیت دانش آموزان است؛‌ کارشناسان این حوزه معتقدند که محیط و فضای آموزشی خود نقش یک معلم را در تعلیم و تربیت دارد و نمی توان نقش این فضا را در بهبود و کیفیت آموزش نادیده گرفت

مدرسه و محیط آموزشی یک محرک بسیار موثر در آموزش، تعلیم و تربیت دانش آموزان است؛‌ کارشناسان این حوزه معتقدند که محیط و فضای آموزشی خود نقش یک معلم را در تعلیم و تربیت دارد و نمی توان نقش این فضا را در بهبود و کیفیت آموزش نادیده گرفت.

به گزارش حرا نیوز، در شرایطی که در بسیاری از مناطق کشورمان، مدیران و مسوولان استانی و شهرستانی در تلاش برای بهبود هر چه بهتر کیفیت فضاهای آموزشی و انطباق آن با استانداردهای روز هستند و حتی به سمت هوشمندسازی مدارس پیش رفتند؛ در قشم که از آن در سخن به عنوان جزیره ای جهانی یاد می شود، دانش آموزان مناطق روستاییش و حتی شهری هنوز زنگ های تفریح را در حیاط خاکی وقت می گذرانند و درس را زیر سقفهای ناایمن فرا می گیرند؛ تصور تحصیل در این شرایط فرسایشی و سخت ، چقدر دردناک و تاسف بار است.

کاش فقط گذران زنگ تفریح در حیاط خاکی ، مشکل دانش آموزان فراموش شده این مناطق بود؛ اما این تنها گوشه‌ای کوچک از مشکلات این کودکان است که شاید وقتی پای حرف خودشان و یا خانواده هایشان می نشینی ، چندان هم امیدی به آینده بهتر تحصیلی در این شرایط نابسامان آموزشی ندارند .

تشکیل کلاس‌های چندپایه، نبود تجهیزات سرمایشی در گرمای سخت و طاقت فرسای جنوب، عدم بهره مندی از امکانات آموزشی استاندارد، نبود فضای شاد و حداقل امکانات ورزشی از دیگر مشکلات این دانش آموزان است.

همواره و همواره کارشناسان آموزش بر معضل کلاس های چندپایه و تاثیر سوء آن  بر آموزش و نقش آن در افت تحصیلی دانش آموزان هشدار داده اند اما متاسفانه با وجود همه هشدارها هنوز این معضل در برخی مناطق روستایی قشم پابرجاست است.بسیاری از مدارس مناطق روستایی قشم با کمبود تجهیزات آموزشی مواجه هستند؛ این کمبود را می‌توان در نبود آزمایشگاه‌های علمی، فقدان کامپیوتر، عدم دسترسی به اینترنت، نبود کتابخانه دانش‌آموزی و کمبود جدی فضا و تجهیزات ورزشی یافت.

وجود هرکدام از این موارد، می‌تواند سبب ایجاد جذابیت و انگیزه در دانش‌آموز شود و نبود آنها می‌تواند مدرسه را به فضایی غیرمؤثر تبدیل کند.دانش‌آموزانی که در چنین شرایطی تحصیل می‌کنند، چگونه می‌توانند در آینده به افراد موفق، خلاق و توانمند تبدیل شوند و عهده دار مسوولیت های مهم باشند.

به نظر می رسد که مدیران آموزش و پرورش شهرستان قشم و منطقه آزاد جهانی قشم هنوز به اهمیت این مساله واقف نیستند که چندان پیگیر حل آن نمی باشند؛ و یا اینکه چندان برایشان تحصیل دانش آموزان روستایی و فضای آموزشی آنها حائز اهمیت نیست که اقدام موثری برای حل این مشکلات آنگونه که باید و شاید نکردند.

با نگاهی گذرا به وضعیت مدارس روستایی شهرستان قشم می توان دریافت که دانش‌آموزان با فقر امکانات روبرو هستند و نیازمند تامین یک فضای مناسب برای کلاس درس هستند و در کنار تامین این فضا نیازمند توجه به مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای و ارایه آموزش های لازم در این بخشها در مدرسه نیز می باشند.

تحقق عدالت آموزشی به‌ویژه در مناطق محروم از جمله تأکیدات در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد و به گفته مسئولان نظام تعلیم و تربیت باید به مصادیق عدالت در این مناطق توجه ویژه شود.همچنین یکی از مفاد سیاست‌های کلی تحول آموزش و پرورش که در راستای اجرای بند یک اصل۱۱۰ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، تقویت آموزش و پرورش مناطق محروم و مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان این مناطق است.مشکل مدارس روستایی قشم چه از نظر فضای آموزشی وچه از منظر کیفیت آموزش و نیروی انسانی بسیار نگران کننده بوده و نیازمند مداخله‌ فوری به منظور پیشگیری از هرگونه خسارات غیرقابل جبران در آینده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://haranews.ir/?p=15907

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =